Kuidas pitsaga maailma muuta saab

FavoriteLoadingLisa lugemisnimekirja

Autor: Saskia Salakka

Vahel tuleb mõni pisike mõte, mis iseendalegi üllatusena võtab tuule alla, muutub suureks ja mõjutab paljusid inimesi. Tutvustame üht just sellist ideed, millel on potentsiaali olla suurte muutuste aluseks. Võtmesõnaks on pitsa!

Algselt Wall Streetil töötanud Mason Wartman otsustas minna tagasi oma kodulinna Philadelphiasse ja avada pitsabaari nimega Rosa’s Fresh Pizza. Ühel päeval sattus sinna klient, kellel oli veidi vaba raha ja märkmepaberit ning idee, mis muutis söögikoha olemust kardinaalselt.

Rosa’s Fresh Pizzast saab osta pitsalõigu ühe dollari eest. Kui maksta ka teise eest, saab seinale kleepida väikese märkmepaberi, mis tähistab ühte ettemakstud lõiku. Kodutud võivad tulla ja lipiku söögi vastu vahetada. Nagu videost näha, on idee väga populaarseks muutunud ja seinal leidub vaevalt kümne ruutsentimeetri jagu pinda, kuhu paberit poleks kleebitud. Ettemakstud pitsalõigud moodustavad söögikoha käibest juba lausa 10%!

Itaalias sai sarnane süsteem alguse juba ammu – erinevate allikate järgi kuni 100 aastat tagasi – ning sellest saigi Rosa’s Fresh Pizza klient inspiratsiooni. Caffè sospeso’t, nö ootelolevat kohvi on võimalik tellida, kui maksad kahe kohvi eest, kuid jood ise vaid ühe. Majanduslikult raskes olukorras olevad inimesed saavad hiljem neid eelnevalt kinni makstud jooke küsida ja tarbida.

Ka Eestis oleks lihtne sellist süsteemi luua: näiteks võid kohvikus käies teenindajalt küsida, kas oleks võimalik millegi eest ette maksta või kirjutada söögikohtade omanikele ja seda võimalust pakkuda. Sellest võidaksid kõik: vaesemad inimesed saaksid süüa, tavakliendid teha väikese päevase heateo ning kohvikupidajad rohkem külastajaid ja käivet. Maailma muuta ei pruugigi olla nii raske kui esmapilgul paistab. Proovida ju võib!