Nädala nõuanne 12: Kuidas luua oma elule rohkem sisu ja teha väärtuslikku tööd?

FavoriteLoadingLisa lugemisnimekirja

Viimasel ajal tundub, et maailmas leidub üha rohkem neid inimesi ja firmasid, kes ei vaevu oma täit potentsiaali rakendama. Luuakse järjest vähem asju, millel on tõeline väärtus ja raisatakse inimeste võimekust näiteks vanade filmide halbade järgede tegemiseks (sest inimestele meeldib näha üha uuesti ja uuesti tuttavaid tegelasi samu asju tegemas). Kui kellelgi peaks olema tahtmine vältida tunnet, et ta elu on tühi ja saavutused väärtusetud, siis siin on kolm küsimust, mida küsida nende tegevuste kohta, mida tehes Sa oma elu mööda saadad:

Kas see peab ajahambale vastu?

Enamus inimesi maailmas higistab, kannatab ja teeb rasket tööd asjade nimel, mis on unustatud juba järgmiseks kvartaliks, rääkimata järgmisest sajandist. Enamus ettevõtted kulutavad oma potentsiaali selleks, et luua tooteid, mis lendavad peagi ajaloo prügikasti (vaevalt, et 100 aasta pärast keegi näiteks Mission Impossible 4 enam vaatab). Mitte, et keegi peaks hakkama uuesti Giza püramiide ehitama, aga ajastul, kus enamus inimesi  ei üritagi midagi enamat teha, on igaühel hea võimalus luua midagi olulist.

Kas see on tõeliselt hea? 

Suurfirmade koosolekusaalides on esimene ja viimane küsimus alati, kas maailmaturgudele ja tarbijatele meeldib meie “uus-ja-veidike-parem-kui-eelmine-väljaanne-läikiv-vidin”. Loomulikult meeldib, tarbijad on juba harjunud sellega, et midagi paremat ei ole oodata. Kui tahad endale tõelist väljakutset esitada vaata mida arvavad sellest, millele sa pühendunud oled, kriitikud, haritlased ja isegi su vaenlased. Mõnede inimeste arvamus on aegajalt olulisem kui teiste oma, sest on läbi mõeldud, nõudlikum, elutargem, ajalugu arvestav jpm.

Kas see on Sulle ka tulevikus oluline?

Lihtne on kaotada silmist see, mis on oluline, kui on võimalus teha nii palju asju, mis on ühiskondlikult vastuvõetavad ja sotsiaalselt lahedad. Siiski ei suuda eneseteostust sulle tagada ei hunnik raha ega lahedus. Vaevalt, et keegi oma surivoodil mõtleb, et 2012. aastal müüsin veel 1000 koopiat mõnest keskpärasest, kellegi teise tehtud filmist mõnele halbade kommetega keskastme juhile mingis firmas, mis hävitas mu lastelaste tuleviku – küll mul oli alles elu!

Inimene olemine ei ole lihtne, ega peagi olema. Keegi ei tohiks leppida sellega, et maailma inimeste (ja neist moodustatud keerukad süsteemid, mida nimetame suurteks korporatsioonideks) tohutut potentsiaali raisatakse keskpärasuse, triviaalsuse ja tühisuse peale.

Allikas: Kokkuvõte Umair Haque blogipostitusest “Create a Meaningful Life Through Meaningful Work” (Harvard Business Review)

Toome teieni iga nädala esmaspäeval mõne väikse nõuande, mida sellel nädalal paremini teha.