Edust ja läbikukkumistest ehk mida ma õppisin Ettevõtlusaktsioonil
Ettevõtlusaktsioonil (korraldaja AIESEC Tartu) rääkisid mitmed juhid, kuidas panna alus ühele edukale ettevõtmisele. Avameelselt tuli juttu nende kordaminekutest kui ka valusatest tagasilöökidest. Õppida oli neilt tõesti palju! Siin on ülevaade sellest, mis minule kõige eredamalt meelde jäi.
Kust leida hea idee?
Ühe kuulsaima Eesti start-upi Click & Grow tegevjuht Mattias Lepp rõhutas, et ideede genereerimisel peab julgema olla rumal. Tuleb mõelda suurelt ja katsetada ideedega, mille teostamine “on võimatu”. Siia juurde tõi ta sobivalt näiteks tsitaadi ühest Diesel’i reklaamist: “Tark näeb, mis seal on. Rumal näeb, mis võiks olla.” (Smart sees what there is, stupid sees what there could be.) Kui sa ei tea, et miski on võimatu, on palju lihtsam leida julgust ikkagi proovida.
TÜ ideelabori projektijuht Kalev Kaarna tõi aga välja, et häid ideid on meie ümber palju, nende leidmine on ainult otsimise ja sageli ka juhuse küsimus. Näiteks tõi ta, et kui oled kunagi poes olles mõelnud, et mõne toote juures võiks olla midagi teisiti või mõningaid teenuseid võiks kombineerida, on sul vähemalt üks äriidee juba olnud. Hea allikana ideede leidmiseks tõi ta välja ka Inglismaa patendiameti nimekirja aegunud patentidest – vali vaid idee välja ja hakka tegutsema. Siiski rõhutas ta, et ainult ideest on vähe – palju olulisem on see, kuhu oma ideed arendada ja mida sellega edasi teha.
Idee väärtus sõltub ka sellest, kellele seda pakkuda – kui Sul on olemas lahendus mõnele probleemile, siis uuri välja, kelle jaoks see probleem kõige põletavam on. Kaarna tõi näiteks ühe kuumakindla traadi tootmise patendi. Esialgu pakuti seda kõige tõenäolisemale huvilisele – traaditootjad. Viimased aga suhtusid pakkumisse leigelt ja olid nõus patendi eest üsna vähe maksma ning tehing jäi ära. Seejärel uurisid patendi pakkujad erinevate valdkondade vajadusi lähemalt ja selgus, et kõige rohkem oleks sellist traati vaja nafta puurijatel, nemad olid nõus selle patendi eest juba sadu kordi suuremaid summasid välja käima.
Edu faktorid
Enne kui saad edukas olla, tuleks läbi mõelda, mida edu Sinu jaoks tähendab. Garage48 HUBi eestvedaja Hannes Lents tõi välja, et inimesed lähtuvad olulisi otsuseid tehes sageli koolist kaasa saadud käitumismallidest – otsitakse õigeid vastuseid ja oodatakse teiste heakskiitu. Reaalsuses ei ole aga õigeid ja valesid vastuseid nii kerge eristada ning esmalt tuleks küsida endalt küsimus, mida koolis enamasti ei vaevuta küsima: “Aga mida SINA tahad?”
Ka SA Domus Dorpatensise tegevjuht (ja ka Noorte Liidrite meeskonna liige) Martin Noorkõiv juhib tähelepanu sellele, et kui mõelda inimeste peale, kes on maailmas suuri muutusi läbi viinud, eristab neid teistest selgelt üks asjaolu. Nad ei käi tööl – nad elavad elu, mille loomulikuks osaks on töö, mida nad armastavad. Nad on valinud, mis on nende jaoks tõeliselt oluline ja sellele pühendunud.
“Edu saavutamise neli faktorit: kirg, usk ideesse, liikumine ja mõttekaaslased.”
Kui idee on olemas ja eesmärgid paigas, on Lentsi sõnul edu saavutamisel kõige olulisemad need neli tegurit: kirg oma tegevuse suhtes, usk oma ideedesse, pidev liikumine ja arenemine ning mõttekaaslaste leidmine. Sarnased tegurid olid ka oluliseks alternatiivse turismiinfot ettevõtte Like a Locali loomisel. Kui Kalev Külaase aastaid tagasi koos ühe sõbraga taolisele ideele tuli, läks veel mitu aastat ettevõtmise käima tõmbamiseks. Esialgu jäi see puhtalt mõtteks, kuid Külaasele jäi idee veel kauaks kripeldama ning lõpuks otsustasid nad selle ikkagi ette võtta, teades, et muidu jääb see tegemata jätmine neid eluks ajaks kummitama.
Esimesed aastad oli vaevalised ja ühel hetkel seisis Külaase valiku ees – kas panna turismipunkt kinni või puhuda sellele taas elu sisse. Otsustavaks teguriks sai uue entusiasti, Ülane Vilumetsa, liitumine – olles koos mõttekaaslasega 100% oma idee taga, liiguvad asjad palju ladusamalt. Sealjuures pakub ettevõtmine ka oma tegijatele pidevalt uusi väljakutseid ja arenguvõimalusi. Külaase rõhutas ka, et idee edukus sõltub mitmetest faktoritest – lisaks Su enda tööle ka keskkonnast, idee potentsiaalist jpm.
Alustamisjulgus
Kui alustad oma idee elluviimisega, võid siiski kindlalt arvestada kahe ebameeldiva tõsiasjaga. Esiteks, millegi suure loomine võtab aega, sageli suisa aastaid. Sellest ei tohiks ennast aga heidutada lasta, kui Sa tõesti teed midagi, mis Sulle meeldib, on see seda aega väärt. Teiseks võid kindel olla, et tagasilööke tuleb mitmeid. Esinejad soovitasid aga meeles pidada, et tõenäoliselt kõige hullem, mis võib läbikukkumise korral juhtuda, on hea õppetunni saamine, isegi kui sellest aru saamine võtab aega ja on raske. Läbikukkumisi on neil tõesti olnud palju ja mõned neist ka päris mastaapsed, aga eksimine on inimlik ja lootus sellest pääseda on pigem naiivne. Otsustavaks saab lõpuks see, kuidas Sa pärast seda edasi tegutsed ja raskustega toime tuled.
“Oluline on julgus eksida ja järjepidevus.”
Mattias Lepp peabki oma algatuse edu võtmeks julgust eksida ja tohutut järjepidevust. Esimene proovikivi tema jaoks oli juba oma idee teistele tutvustamine – kui midagi ei ole varem tehtud, on seda väga keeruline teistele müüa. Tema loodud Click & Grow on aga vaatamata paljudele skeptikutele osutunud edukaks.
Sageli on ka hirm läbi kukkumiste ees põhjustatud hirmust eksimise ja sellele järgnevat laituse ees. Lentsi sõnul ei peaks aga kriitikat kartma, sest tegelikult loeb ainult nende inimeste arvamus, kes on Sulle tõeliselt olulised. Nemad aga toetavad Sind niikuinii. Näiteks vanemate manitsuste ja sõprade kriitika põhjuseks on peamiselt mure Sinu heaolu pärast, nad tahavad, et Sa oleksid õnnelik ja Sul läheks hästi. Seega kui teed seda, mida Sa tõesti tahad teha, on ka nemad õnnelikud. Rääkides aga teiste arvamusest – miks peaks Sind huvitama kellegi arvamus, keda ei huvita Sinu heaolu?
Ka Mikser Disaini loovjuhil Maria Laanelepa lähedased olid alguses skeptilised tema soovi suhtes loomemajanduse valdkonnas tegeleda. Nüüd on neil aga hea meel, et tal nii hästi läheb.
Lõpetuseks jagaksin ühte mõtet, mis on küll lihtne, kuid kipub vahest ununema. Noorkõiv tuletas meile meelde, et kui Sa tahad oma elu jooksul kindlalt midagi ära teha, siis pead Sa selle jaoks ka reaalselt aega võtma. Lükates enda jaoks olulisi asju edasi ja eelistades neile “tulekahjude kustutamist”, võib juhtuda, et mõni Sinu jaoks oluline eesmärk jääbki saavutamata. Ja see, mida Sa enamuse oma ajast teed, sellest saabki Su elutöö.
Suured tänud laitmatu korralduse eest AIESEC Tartule, eriti peakorraldajale Kadi-Ingrid Lillesele ning kõikidele esinejatele!