Katriin Jüriska: Motivatsioon elab sinu sees
Uuskasutuskeskuse tegevjuhi kohale asudes oli Katriin 28-aastane. Sel hetkel kujutas ettevõte endast pisikest tagasihoidlikku pankrotiäärel olevat teise-ringi poodi Tallinnas. Hüpates ajas mõned aastad edasi, töötab ettevõte täie hooga: ilusate siniste siltidega esindusi on Tallinnas juba kolm, lisaks üks Tartus ja üks Pärnus. Ehk siis lühidalt: Uuskasutuskeskusel läheb hästi ja sellest on kasvanud üle-Eestiline edukas kauplustekett. TÕNIS KUSMIN uuris Katriinilt, kuidas ta sellega on hakkama saanud.
Hing ja huvi.
Ettevõtja hing avaldus minus juba üsna varakult, kui suvel põllulilli korjasin, need kimpudeks köitsin ja tee äärde lauast ja toolist müügileti panin. Kimp maksis 20 kopikat ja nii ma oma esimese rubla seitsmeaastasena teenisingi.
Inspireerituna ema kohvikust õppisin kokaks. Hiljem asusin õppima ärijuhtimist plaaniga mõista toitlustusäri hingeelu. Enne Uuskasutuskeskust töötasingi toitlustuses ja juhtisin mõnda kohvikut. Siis aga soovisin, et minu töö oleks suurema mõjuga ja ühiskonnale vajalik.
Motivatsioon on sinu sees.
Kuidas ma Uuskasutuskeskuse käima tõmbasin? Suure sooviga seda teha ja usuga selle õnnestumisse. Mõned inimesed arvavad, et keegi teine peaks meid motiveerima, aga see pole tõsi. Motivatsioon saab alguse inimesest endast, see elab ja kasvab meie sees. Ma usun, et see ei sõltugi nii palju välistest teguritest.
Näiteks põhikoolis läksime kehalise kasvatuse tunnis suusatama. Mets oli minu jaoks võõras ning kartsin, et kui ma ees oleva suusataja silmist lasen, eksin ära. Ega ma teab mis andekas suusataja polnud. Mind motiveeris ja sundis liikuma hirm. Tänu sellele sõitsin ma ühe parima aja. Hiljem saatis õpetaja mind võistlustele, aga need toimusid tuttaval rajal. Võistlemine mind nii väga ei paelunud ja hirmu ära eksimise ees ka polnud. Puudus motivatsioon ja lõpetasin kehva tulemusega.
Õpetaja ega muu väline tegur poleks saanud motiveerida mind kiiremini sõitma. See seik tuletab mulle alati meelde, et tahe midagi korda saata saab alati alguse minu enda seest. Olgu selle käivitajaks hirm, võidujanu või soov midagi ära teha. Otsi enda seest seda tunnet, mis sind käivitab!
Jõud ja võimalused.
Märka võimalusi, sest võimalused on nagu liblikad, nad elavad 15-20 päeva.
Otsus oma elu ise suunama hakata sai määravaks muutuse verstapostiks. Arusaamine, et kõige tugevam jõud on mõttejõud, andis tegemistele uue perspektiivi. Õnneks me saame ise valida, mida mõtleme ja mida enda ellu loome. Märka võimalusi, sest võimalused on nagu liblikad, nad elavad 15-20 päeva. Neid ei tohi käest lasta. Kui nad ilmuvad, tuleb kahtluseta nende järele haarata.
Muutuste läbiviimine.
Pankrotis Uuskasutuskeskust juhtima asudes võtsin endale väljakutse, mis ühest küljest tundus hullumeelselt julge ja riskantsena. Kui vaatasin olukorda teise nurga alt, leidsin hoopis, et tegemist on ideaalse väljakutsega. Kaotada polnud midagi, sest kõige hullem ehk pankrot on juba kohal. See võttis maha pinge, et pead edukas olema ning lasi astuda iga päev rahulikult strateegilisi samme tervendamise suunas.
Ja kui millegipärast plaan A ei tööta, ära unusta hetkekski, et tähestikus on veel 25 tähte!
Otsustasin hakata hommikul tööle tulles esimese asjana tegelema ebameeldivamate kohustustega, et siis edasi meeldivamate juurde jõuda. Ilmselt oled sinagi kogenud korduvalt tunnet, kui lükkad enese jaoks raskemaid ülesandeid tund-tunnilt edasi, seejärel järgmisesse päeva ja nii see kohustuste hulk kasvab ning end kogu aeg kuklas meelde tuletades töörõõmu ja kergust vaikselt hävitab. Tulemus oli naeratamapanev! Ma olin produktiivsem ja rõõmsam kui kunagi varem, lisaks hakkasid kiiresti lahendatud keerulised olukorrad väga intensiivselt ka positiivseid muutusi looma. Ja kui millegipärast plaan A ei tööta, ära unusta hetkekski, et tähestikus on veel 25 tähte!
Brändiarendus.
Meil Uuskasutuskeskuses polnud esimestel aastatel PR-firmat, me ei kommunikeerinud turundussõnumeid. Me lihtsalt tegime oma asja. Kui tegeled sellega, mis inimestele korda läheb, siis nad märkavad seda. Lõpuks on ju meie kõikide tegevuste summa see, mis kujundab brändi: see, kuidas poed välja näevad, kus nad asuvad ja kas seal on hea käia, kas kliendile meeldib, kuidas kaup on paigutatud ja kas seal on häid asju. Asi pole ainult sõnumites, vaid rohkem ikka selles, mida sa tegelikult teed.
Uuskasutuskeskus täna.
Uuskasutuskeskus on Eestis ainuke mittetulundusühing, mis on läbinud pankroti ja tulnud sealt välja tervendatud organisatsioonina. Selle edu taga on lisaks otsustele, võimaluste märkamisele ja teistmoodi mõtlemisele ka koostöö. Koostöö juhatuse, võlausaldajate, alluvate, partnerite ja vabatahtlikega. Koostöö saladus peitub minu jaoks “luuaefektis” – ühe oksakesega on põrandat pea võimatu puhtaks saada, köida mitu oksa aga kimbuks kokku ja mõne hetkega on põrand puhas!
Sotsiaalne ettevõtlus.
See on oma mitmekülgsuse ja väljakutseterohkusega tänases Eestis tõeliste ettevõtlusgurmaanide jaoks mahlakas amps. Kitsaskohtade ületamisel, töötava ärimudeli leidmisel ja edukal rakendamisel ning piiratud ressurssidega toimetamisel tõelise edu saavutamine ning lisaks kõigele sellele ka ühiskonnas olulise probleemi lahendamine on kordades rahuldustpakkuvam ja mõjusam, kui lihtsalt äri ajamine.